بررسی نقش زعفران در تأمین نیازهای غذایی و انرژی
نوشته شده توسط : گروه صنعتی شاه محمدی

بررسی نقش زعفران در تأمین نیازهای غذایی و انرژی : با توجه به سابقه کشت و تولید زعفران در ایران، مصرف آن در کشور از ظرفیت بالایی برخوردار است. ضمن اینکه ارز آوری و قرار گرفتن آن در سبد صادرات کالاهای غیر نفتی کشور اهمیت مضاعفی یافته است. در این راستا و به منظور تنظیم بازار داخلی در کنار بازار خارجی زعفران، روند مصرف، مصرف سرانه، پراکندگی جغرافیایی آن، موارد مصرف، عوامل موثر بر مصرف، جایگاه زعفران در سبد مصرفی خانوارهای شهری و روستایی در سال های اخیر با هدف شناخت رفتارهای مصرفی جمعیت کشور و به منظور پیش بینی مصرف در سال های آتی به همراه بررسی نقش زعفران در تأمین نیازهای غذایی و انرژی دریافتی از آن، مورد بررسی قرار گرفته است.

بررسی نقش زعفران در تأمین نیازهای غذایی و انرژی

با توجه به اینکه جهت گیری اصلی دولت در تولید زعفران، صادرات و کسب در آمد ارزی برای کشور می باشد. لذا طبیعی است که سالانه هر اندازه که امکان داشته باشد زعفران تولیدی کشور با توجه به مقتضیات لازم در بازارهای جهانی عرضه شود و باقی مانده در بازارهای داخلی به مصرف برسد.

ضمن اینکه ضایعات این محصول در مراحل برداشت و فراوری و عرضه در حد صفر می باشد و کاربردهای صنعتی آن با توجه به ارزش اقتصادی بالای آن بسیار محدود است. لذا می توان مصرف داخلی را معادل تولید مازاد بر صادرات در نظر گرفت. براین اساس و با توجه به آمارهای منتشر شده در خصوص تولید و صادرات زعفران در داخل کشور محاسبه و ارائه شده است.

 

از آنجایی که در ۱۰ سال گذشته تولید زعفران در کشور همواره سیر صعودی داشته ولی در برخی سال ها صادرات و عرضه آن در بازار های جهانی به دلیل اختلالات قیمتی و غیره دچار کاهش شده ویا صادرات در صورت افزایش هماهنگ و متناسب با تولید، افزایش نیافته است به همین دلیل روند مصرف زعفران در داخل کشور از اختلال برخوردار بوده .

در سالهای ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ نسبت مازاد تولید معادل ۵۴ و ۵۳ درصد و میزان مصرف بیش از صادرات بوده است. ولی در سال هایی که صادرات زعفران از رونق خوبی برخوردار بوده مازاد تولید نیز وجود نداشته، در نتیجه نسبت مصرف به تولید در حداقل میزان خود قرار داشته است. به طوری که این نسبت در سال های ۱۳۷۹، ۱۳۷۶ و ۱۳۸۰ به ترتیب ۱۵، ۱۷ و ۲۰ درصد بوده است. بنابراین به طور کل میزان مصرف زعفران در داخل کشور با وجود سابقه دیرینه و خاستگاه اولیه آن در کشور و آشنایی مردم با ویژگی های آن کاملا به صادرات داخل محدود خواهد بود و برعکس.

 پیش بینی مصرف زعفران

با توجه به اطلاعات موجود، قیمت زعفران در داخل کشور همواره روند صعودی داشته است و این در حالی است که تولید آن در کشور به طور مستمر رشد کرده و طبعيتة عرضه با محدودیت تولید مواجه نبوده است. ولی صادرات زعفران به لحاظ اهمیت طرف دیگر، روند مصرف در دوره بررسی و نسبت آن به تولید حداقل ۱۵ درصد معادل ۱۹ تن در سال ۱۳۷۹ و حداکثر ۵۴ درصد معادل ۷۱ تن در سال ۱۳۷۷ بوده است و حتی در سال ۱۳۷۸ میزان تولید مازاد بر صادرات و مصرف آن در داخل کشور معادل ۹۱ تن بوده است.

 

این نوسان در میزان مصرف به فاصله یک سال که در مقاطع مختلف دوره مورد بررسی مکرر اتفاق افتاده، نشان می دهد که در کنار آشنایی مردم با کاربردهای مصرفی زعفران به رغم روند افزایشی قیمت آن در سال های گذشته، ظرفيت لازم برای جذب و مصرف زعفران مازاد در داخل کشور، وجود دارد. همچنین با توجه به میزان وروند مصرف سرانه زعفران در ایران در مقایسه با استانداردهای مصرفی توصیه شده، به عنوان یک کشور زعفران خیز که در سرفصل بعدی به آن پرداخته شده است پیش بینی می شود در آینده مصرف در بازار داخلی در صورت وجود منابع عرضه، قابل افزایش باشد.

به علاوه اینکه بازار داخلی با این ویژگی ها یک نوع تکیه گاه واهرم اطمینان بخش برای بخش تولید بحساب می آید و در کل به عنوان نقطه قوت برای تولید و صادرات زعفران قلمداد می شود. البته این قاعده همواره صادق است و تمام کشورهایی که در تولید یک محصول اعم از کشاورزی و غیر کشاورزی از پشتیبانی مصرف داخلی برخوردار بوده اند در بازار صادراتی آن محصول نیز از امکان موفقیت بیشتری برخوردار بوده اند.

 بررسی عوامل موثر بر مصرف زعفران

به طور کلی عوامل موثر بر مصرف زعفران در ایران را می توان به شرح ذیل طبقه بندی و به ترتیب اولویت ارائه نمود.

الف. خاستگاه اولیه زعفران

از آنجایی که براساس شواهد و مستندات تاریخی خاستگاه اولیه این گیاه به صورت خودرو و سپس به صورت کشت و پرورش اطراف رشته کوههای زاگرس و بخشی از سرزمین ایران بوده است. به همین علت ایرانیان به تناسب و دارویی و صنعتی آن آشنا بوده اند. همین آشنایی، در طول تاریخ نه تنها سبب تولید و مصرف آن توسط ایشان گردیده بلکه از طریق آنها، سایر ملل واقوام با تولید و مصرف آن آشنا شده و بدین ترتیب فرهنگ زعفران در سطح دنیا گسترش پیدا کرده

ب. صادرات زعفران

این محصول به دلیل محدودیت در تولید و عرضه آن در دنیا وهمچنین کاربرد خوراکی، دارویی و صنعتی ویژه ای که دارد از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار می باشد و کشور ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه به درآمدهای ارزی حاصله از چنین محصولاتی توجه و اهمیت ویژه ای قائل است . به همین علت در سال های اخیر اولویت در کشت و تولید زعفران در ایران به عنوان یک تولید کننده انحصاری در جهان، حضور در بازارهای جهانی بوده است . در این صورت طبعینة عرضه زعفران در بازار داخلی در اولویت بعدی قرار می گیرد. بنابراین یکی از عواملی که در مصرف زعفران در داخل کشور تعیین کننده می باشد رونق صادرات می باشد.

 

ج. قیمت زعفران

یکی دیگر از عواملی که در مصرف زعفران در کشور می تواند موثر باشد قیمت آن برای مصرف کننده می باشد. ولی از آنجایی که در بخش مصرف سرانه نیز ارائه شد میزان مصرف سرانه آن به قدری پایین است که با توجه به میزان آشنایی مردم با کاربردهای آن و اهمیتی که به لحاظ مصرف دارد تأثیر این عامل بسیار کم است.

خرید زعفران اصل و با کیفیت

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای تهیه محصولات ارگانیک و طبیعی از جمله زعفران با مشکل مواجه شده باشید و در اغلب موارد از خریدی که انجام داده اید راضی نبوده اید. چیزی که باید بدانید این است که یک برند معتبر با نام بابا گندم که دارای نماد دو ستاره تجارت الکترونیکی در ایران است در زمینه فروش محصولات ارگانیک در حال فعالیت است و شما می توانید با اطمینان کامل محصولات ارگانیک خود را از آن خریداری نمایید.

اگر می خواهید زعفران اصل را خریداری نمایید این اطمینان را به شما می دهیم که جایی غیر از بابا گندم پیدا نخواهید کرد. ما این اطمینان را به شما می دهیم که تمامی محصولات ما اصل و طبیعی می باشد. خرید عمده زعفران شامل خرید زعفران در مقادیر کیلویی می شود. جهت خرید کلی یا جزئی انواع زعفران با کیفیت خراسان میتوانید با ما در تماس باشید .

قیمت زعفران چگونه تعیین می شود؟

یکی از اولین سوالات در مورد قیمت زعفران این است که قیمت انواع زعفران چگونه تعیین می شود. منظور از انواع زعفران، مدل های مختلف زعفران در بازار است. این مدل ها شامل زعفران سرگل، زعفران دسته ، ریشه زعفران، پیاز زعفران و گل زعفران است.

یکی از واحدهای اصلیِ وزن زعفران، مثقال است. هر مثقال وزنی معادل 4.6 گرم دارد. معمولا در بازار زعفران می پرسند که قیمت زعفران مثقالی چند است؟ اگر شنیده باشید، می گویند که زعفران طلای سرخ است. ویژگی طلا هم این است که به دلیل ارزش بالایش، قیمت متغیری دارد. قیمت زعفران هم به همین شکل است.

قیمت زعفران یک مثقال به موارد مختلفی بستگی دارد، از جمله: کیفیت زعفران، نوع زعفران، بسته بندی زعفران، شهر محل خرید زعفران و ... . قیمت خرید زعفران به صورت فله و یکجا با قیمت خرید زعفران یک مثقالی متفاوت است.شما عزیزان می توانید برای تهیه زعفران با کیفیت بالا و قیمت مناسب به فروشگاه اینترنتی بابا گندم سری بزنید . قیمت عمده زعفران از قیمت فروش جزئی زعفران پایین تر است.





:: برچسب‌ها: خرید زیتون متوسط , سرکه بالزامیک , زعفران جهان , عسل مریم نخودی ,
:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: